NL Eersel - O.L.V. van de Kempen

Midden op de Markt in Eersel staat de kapel van Onze Lieve Vrouw. In 1464 gesticht door ridder Hendrick van Eyck uit Duizel, ter ere van Maria, Antonius Abt, Catharina en Nicolaas, en door hem rijk begiftigd; bediend door een rector aangesteld door de Van Eyks. In 1648 voor de eredienst gesloten en ingericht als raadhuis, gevangenis en bewaarplaats voor de brandspuit. In 1918 hersteld (als raadhuis), en in 1957 opnieuw hersteld als kapel. 

In 1917 zijn er plannen om het gebouw te slopen. Monumentenzorg steekt hier een stokje voor en er volgt een restauratie. Er komen ramen in de zijgevels. Daarin worden vlak na de Tweede Wereldoorlog zeven gebrandschilderde ramen aangebracht

In 1948 herdacht Eersel haar twaalfde eeuwfeest, het 300-jarig gebruik van de kapel als raadhuis, de 25-jarige hereniging van de dorpen Eersel, Duizel en Steensel en de afloop van de oorlog. Bij die gelegenheid schonk de burgerij enkele gebrandschilderde ramen van de Maastrichtse glazenier Daan Wildschut. We zien:

* de Heilige Odrada die de heilige linde plant met onderaan het wapen van Brabant.

* de Heilige Engelbert die Eresloch (Eersel) aanbiedt aan de H Willibrordus. Beneden zien we het wapen van de abdij van Postel.

* Een volgende raam toont Sint Willibrord, zetelend als patroon van Eersel met een verkleind kerkmodel in de hand. Beneden het wapen van Eersel.

* Een ander raam toont Hertog Jan III die Eersel tot vrijheid verheft met onderaan het wapen van Duizel.

* Op een volgend raam zien we de stichter van de kapel, Henricus van Eyck, weergegeven als supervisor. In zijn hand de plattegrond van het bedehuis.

   Achter hem zijn werklieden bezig met de bouw. In de spitsboog de heiligen waaraan de kapel is toegewijd

* Vervolgens een "oorkonderaam" met een korte samenvatting van de geschiedenis van de kapel. Hier herstelt Mgr. Mutsaerts met zijn wijding het bedehuis

   in ere, na de overdracht van de gemeente in 1957. Dit raam vermeldt tevens dat het door de heer Hanegraef geschonken is wegens zijn huwelijk in deze 

   kapel met mevrouw Rouppe van de Voort.

* Tot slot een raam dat feiten uit de Tweede Wereldoorlog herdenkt: een fusillade en de bevrijding

 

Heilige Odrara - Brabant

Heilige Engelbert - Postel

Sint Willibrord - Eersel

Hertog Jan - Duizel

Henricus van Eyck

Oorkonderaam

Feiten uit de Tweede Wereldoorlog

De genoemde 4 heiligen zijn:

 

* De Heilige Antonius Abt.

   Antonius van Egypte, of Antonius met het varken zoals zijn bijnaam in de middeleeuwen luidde.  Antonius is de patroonheilige van de wevers, slagers,

   suikerbakkers, mandenmakers, begrafenisondernemers, zakkendragers, zwijnenhoeders, varkens en huisdieren en patroon tegen de pest, ziekten, sint-

   antoniusvuur en veeziekten. Zijn attribuut is een bel. Deze is soms bevestigd aan zijn staf. De varkens van zijn orde dragen ook een bel.

 

* De Heiige Maagd Maria.

  Maria werd volgens een constante overlevering geboren uit Joachim en Anna en was volgens het Nieuwe Testament de moeder van Jezus. Voor katholieken

  is zij de belangrijkste heilige. Volgens het Evangelie volgens Lucas was Maria verloofd met Jozef toen de engel Gabriël haar aankondigde (de annunciatie), dat

  zij zwanger zou worden.

 

* De Heilige Catharina.

   Catharina van Alexandrië,  de grote martelares,  behoort tot de populairste heiligen van de middeleeuwen. Catharina is een van de veertien noodhelpers.

   Ze wordt aangeroepen als beschermster tegen de pest en ter bewaking van de kuisheid. Ook wordt ze soms gezien als beschermster tijdens de bevalling.

  Op haar weigering om na zijn echtgenote de tweede dame aan het hof te worden, wilde keizer Maxentius  hij haar dwingen haar geloof af te zweren onder

  bedreiging met gruwelijke folteringen. Ook stuurde hij veertig heidense filosofen op haar af om haar te bekeren, maar in plaats van Catharina te bekeren tot

  het heidendom werden de geleerden tijdens de discussie met Catharina bekeerd tot het christendom. Daarop wilde de keizer haar laten verpletteren met

  een rad waarop scherpe ijzeren punten waren gemonteerd. In plaats van Catharina brak echter het rad, getroffen door de bliksem.  Hij wilde haar laten

  verbranden, maar het vuur waaide uiteen en verbrandde de beulen. Uiteindelijk lukte het dan toch haar te onthoofden.

  Haar symbool is het gebroken rad.

  De Sint-Catharinakerk in Eindhoven is gewijd aan Catharina van Alexandrië

 

* De Heilige Nicolaas

   Nicolaas van Myra was in het begin van de 4e eeuw bisschop te Myra, de toenmalige hoofdplaats van Lycië in het zuidwesten van Klein-Azië. Nicolaas werd

   als heilige toegevoegd aan de heiligenkalender van de Rooms-Katholieke Kerk. Na de 11e eeuw werd Sint-Nicolaas de hoofdpersoon in tal van legenden,

   bijvoorbeeld in de Legenda aurea, een van de meest gelezen en gebruikte boeken uit de late middeleeuwen. In Oost-Europa is Nicolaas van Myra tot op

   heden een belangrijke heilige, in West-Europa groeide zijn verering met name in de tijd van de Reformatie uit tot een volksfolklore rondom zijn sterfdag.

   Belangrijke elementen van het Sinterklaasfeest gaan op hem terug. Diverse legenden over Sint Nicolaas doen de ronde.

 

  De volgende legende vindt zijn oorsprong in een 11e-eeuws geschrift van abt Godehard van Hildesheim en is alleen bekend in West-Europa. Drie

  theologiestudenten vonden onderdak in een herberg. De herbergier vermoordde hen en borg het vlees van de studenten op in een ton met pekel.

  Enige tijd later bezocht Sint-Nicolaas dezelfde herberg, en droomde 's nachts van de misdaad die de herbergier begaan had. Nicolaas riep de herbergier en

  bad tot God, waarna de studenten weer tot leven werden gewekt.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.