NL Best Antoniuskerk

 

 

Foto: Eindhovens Dagblad

De Sint-Antoniuskerk is een kerkgebouw in Best in de Nederlandse provincie Noord-Brabant.

In 1938 werd de opdracht gegeven om in Batadorp een rectoraat te stichten.

In 1949 werd het kerkgebouw met de bouw van de kerk begonnen , volgens een ontwerp van de architect Cees Geenen, en op 2 april 1950 werd deze in gebruik genomen in Wilhelminadorp, een wijk die rond 1950 nieuw werd gebouwd.

De 'schaapjesramen' zijn gewijd aan de 7 sacramenten: Doopsel, Vormsel, Eucharistie, Boete en Verzoening (Biecht), Ziekenzalving, Wijding en Huwelijk.

Jezus wordt vaak neergezet als de goede herder. Alle schapen, zowel links als rechts bewegen zich daarom in de richting van de apsis, waar het altaar zich bevindt, zetel van Jezus Christus hun goede herder. 

Sommige schaapjes lopen vlug en blij rechtdoor, zonder zich te storen aan de kwade beesten, die blaffend, huilend en zelfs bijtend hun opgang naar Christus willen verhinderen. Andere zijn traag of kijken om.

 

De ramen zijn van Pierre van Rossum, uit 1950.

De schapenramen links

Doopsel 1/2

Vormsel 1/2

Eucharistie 1/2

Biecht 1/2

Doopsel

1. Twee lammetjes hebben een ontspringende waterbron ontdekt. In de helder blauwe licht vliegt de witte duif, symbool van de goddelijke Heilige Geest. De jonge dieren zijn zich niet bewust van het gevaar van de loerende wolf, symbool van de duiverlse kwaadheid. Deze wordt echter verjaagd door de duif met een verblindend, starlende gouden doek.

2. De schapen en lammeren vervolgen hun weg. De lucht begint te betrekken, de schemer treedt in.

Vormsel

1. De vleugelslagen, de zwierige vlucht van de duiven en de golfslag van het ontspringende bronwater geven sprankeling aan de voorstelling.

2. Gelouterd door het heilzame bronwater liggen de schapen vredig in de schaduw van de boom. Ze staan op het punt verder te trekken.

Eucharistie

1. In het licht van de ondergaande zon trekt de kudde voort. Het schaap of lam dat zich neergevlijd heeft, moet opstaan en meegaan.

2. Op het raam rechts voltrekt zich de oorsprong van de eucharistie. In de staande balk met dwarsbalk is het kruis te herkennen waaraan Jezus vastgespijkerd en gestorven is. Links staat de kruik waarin de wijn uitgeschonken is tijdens het Laatste Avondmaal

Biecht

1. Een afgedwaald schaap wordt gezelschap gehouden door een wolf in schaapskleren. Sluwe grijns, de smalle lange oren en de wolfspoten verraden zijn ware identiteit. Het schaap is zich van geen kwaad bewust. De weelderig groeiende en bloeiende palmbomen en struiken roepen geen angst op, maar rechts wordt het al duister. Want het schaap kan verscheurd worden door de wolf.

2. De reddende herder verlost het verstrikt geraakte schaap en neemt het weer liefdevol op in de kudde. De lucht is weer geheel opgeklaard.

De schapenramen rechts

Biecht 3 / Priesterschap 3

Ziekenzalving 1/2

Priesterschap 1/2

Huwelijk 1/2

Biecht / Priesterschap

3. Ook hier is de herder neergeknield op 1 knie, in zijn rechterhand zijn staf omklemmend. Hij kijkt bezorgd, maar ook begaan met beide dieren die zich klaarblijkelijk losgemaakt hebben van de kudde. Een goede herder zal altijd zijn schapen vergeven wat zij in onbezonnenheid hebben begaan.

3. Tegen de waterput leunt een ijzeren kromstaf waaromheen een stola is gewonden. Aan de voet van de staf ligt een schaap, dat opkijkt naar de stola, alsof het om hulp vraagt. Het heeft dorst en is niet in staat om zelf water te putten. Symboliek van de smekende mens om gelaafd en geleid te worden door de goede herder, in de gedaante van de priester.

Ziekenzalving

1. Onder beschutting van de brede bladeren van de palmboom liggen enkele schapen. Ze zien er slaperig, loom uit. Zo zal het bedoeld zijn, dieren die ziek zijn en wachten op hulp. De lichtheid van de voorstelling stemt hoopvol.

2. Er komt een witte duif aangevlogen, symbool van de Heilige Geest. Linksonder staat een rode kruik met de letter O. Dit zou eigenlijk OI moeten zijn, van 'oleum infirmorum' (ziekenolie).  Deze olie geeft versterking en lenigt pijn en ziekte.

Priesterschap

1. De schapen zien er welgemoed uit, op weg naar hun nachtonderkomen. Het dier rechts steekt zijn snuit omhoog, alsof hij de warmte van de stal al ruikt.

2. Een witte duif vliegt boven de sachapen, als begeleiding naar de stal. Een van hen kijkt als gerustgesteld naar boven, want de duif, de Heilige Geest, haalt hen veilig in naar de nacht.

Huwelijk

1. Onder een vruchtdragende palmboom staan 2 schapen; het ene houdt zijn kop nederig gebogen en zakt daarbij enigszins door zijn voorpoten. Het andere schaap kijkt om alsof zij niet weet wat haar metgezel bezielt. Gezien het thema Huwelijk is het mogelijk dat de ram zijn liefde verklaart aan de ooi. Zij keert het oor naar haar partner alsof zij haar oren niet gelooft.

2. Het huwelijk is als een rijke bron van genade. Bij de bron hoort weelderig groeiend klimop, het symbool van trouw. Hier staan ze dan, de ooi en de ram. De ram heeft zijn nederigheid verloren en kijkt tevreden op. De ooi laaft zich nog aan de bron die op een feestelijke manier zijn krachtige waterstralen de lucht inschiet.

De Annunciatieramen

In beide zijkapellen zijn 2 ramen geplaatst, met afbeeldingen van de annunciatie (aankondiging).

 

Maria wordt bezocht door de aartsengel Gabriel, die haar vertelt dat zij Jezus ter wereld zal brengen. Ten slotte vertelt hij Maria nog een nieuwtje, namelijk dat haar oude nicht Elizabeth, die men voor onvruchtbaar hield, in verwachting is van een zoon (de latere Johannes de Doper) .

 

De ramen zijn van ook Pierre van Rossum, uit 1950.

De engel Gabriel is onderweg naar Maria, aan wie hij de goddelijke boodschap brengt. AVE MARIA GRATIA PLENA is GEGROET MARIA VOL VAN GENADE.

In een comfortabele Oirschotse stoel gezeten kijkt Maria op, haar gebedenboek ligt aan haar voeten. Zij luistert naar een geluid dat zij - naar het schijnt - niet kan thuisbrengen.

Een jonge vrouw, Maria, op weg haar verloofde tegemoet. De aanstaande bruid Maria kijkt nieuwsgierig, verwachtingsvol, met de ogen wijd open.

Een bebaarde, volwassen man met lange haarlokken, Jozef, steekt zijn beide handen uit naar de hem tegemoetkomende Maria, zijn verloofde. Hij heeft een serieuze blik in de ogen, onder de indruk van de ontmoeting.

De Apsisramen - 4 aanbiddende engelen

De ramen in het priesterkoor van de kerk stellen 4 aanbiddende engelen voor.

 

De engelen moeten ons er steeds aan herinneren, dat door Gods tegenwoordigheid het kerkgebouw een stukje hemel is.

De ramen zijn van Pierre van Rossum, uit 1949 - 1950.

Boven de schapenramen zijn links  een viertal ramen geplaatst van de vrouwelijke heiligen

Ontwerp Jozef Duffhauss,  glazenier Pierre van Rossum,1959 - 1961

 

Bovenramen links

Boven de schapenramen zijn rechts  een zestal ramen geplaatst van, waarvan die van Odulphus en Jozef en Petrus ook een ontwerp zijn van Jozef Duffhauss.

Glazenier Pierre van Rossum,1955 - 1961

 

Bovenramen rechts

Jozef en Petrus

TROUW

Willibrordus

MOEDIG

Odulphus

VROOM

                                                                 Franciscus

                                                               VREDELIEVEND

                                      Crispijn

                                   WERKZAAM

Het raam van Franciscus van Assisi is een ontwerp van Leo van der Sangen en uitvoering door Pijnenburg Glas in lood, Oostelbeers .

 

Hieronder een filmpje van het maken van dit glas in loodraam!

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Bron: Verhalen in glas en lood: Antoniuskerk Best